Bank udzielając kredytu lub pożyczki chce mieć pewność, że klient będzie w stanie go spłacić.
Źródła dochodu, jakie bank może zaakceptować to:
- umowa o pracę na czas nieokreślony lub określony
- umowa cywilnoprawna (zlecenia, o dzieło)
- działalność gospodarcza rozliczana na zasadach ogólnych, karty podatkowej lub ryczałtu
- kontrakty okresowe
- dochody z tytułu pełnienia funkcji publicznych
- dochody z wynajmu nieruchomości
- renta lub emerytura o charakterze stałym
- prowadzenie gospodarstwa rolnego
- kontrakty marynarzy oraz innych osób zatrudnionych na statkach
- aktywa płynne (środki pieniężne, papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa itp.)
Każdy bank może według własnego uznania akceptować niektóre z tych źródeł dochodów. Najpchętniej bank udzieli kredytu lub pożyczki osobie, która posiada stałe źródło dochodu, jak. np. umowa o pracę na czas nieokreślony. Ważne jest, aby firma, w której jest zatrudniony klient nie znajdowała się w stanie upadłości lub likwidacji. W takim przypadku bank odmówi udzielenia kredytu. Jeżeli umowa o pracę lub kontrakt jest na czas określony, wówczas okres kredytowania nie może wykraczać poza datę wygaśnięcia umowy. Podobnie traktowane są dochody z tytułu pełnienia funkcji publicznych, np. posła, który nie ma pewności, że zostanie wybrany na następną kedencję. Dotyczy to również członków rad nadzorczych. Zdolność kredytowa jest podstawowym czynnikiem determinującym decyzję banku w zakresie udzielenia kredytu lub pożyczki.